2024 m. sausio 7-14 d. mokyklos 12 darbuotojų vyko į Erasmus+ projekto darbo stebėjimo vizitą Prancūzijoje, Paryžiuje. Pagrindinė vizito tema – specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) turinčių asmenų įtraukusis ugdymas ir profesinis mokymas. Lankėsi net keturiose savo ugdymo filosofija ir puoselėjama kultūra skirtingose Paryžiaus mokyklose bei susipažino su Prancūzijos švietimo sistema.
Stebėta patirtis lyg dėlionė susijungė į vientisą paveikslą, supratimą. Daugelis pamatytų dalykų žavėjo, dalis – stebino. Pavyzdžiui, Prancūzijos švietimo sistema: čia vaikai pradeda eiti į mokyklą nuo 6 metų ir mokosi pradinėje mokykloje 5 metus. Baigę pradinio ugdymo programą, tęsia mokymąsi koledže. Labai stebino tai, kad vaikai mokosi „atvirkštine“ eiga: pirmaisiais mokymosi koledže metais – 6-oje, antraisiais – 5-oje, po to – 4-oje ir galiausiai – 3-oje klasėje. Koledžo trečiosios klasės mokiniai atlieka stažuotę įmonėse – tai yra profesinio orientavimo programos dalis. Kiekvienas Prancūzijos koledžas turi profesinio orientavimo specialistą, kuris padeda mokiniams apsispręsti dėl tolesnio mokymosi. Galimybės yra trys: bendrojo ugdymo, bendrojo ir technologinio ugdymo, profesinio ugdymo licėjus. Pasirinktame licėjuje mokiniai ir toliau mokosi „atgaline“ tvarka: 2-oje, 1-oje ir baigiamojoje klasėje. Pasirinkę bendro ugdymo licėjų, mokiniai renkasi, kokį bakalaurą laikys. Prancūzijoje baigę mokyklą gauna bakalauro diplomą, t.y. lietuviško brandos atestato atitikmuo. Prancūzijoje visi klausia, ką esi baigęs, t.y. kokį diplomą turi BAC+3, BAC+5, tai reiškia bakalauras+3 licence diplomas, BAC +5 bakalauras ir magistro diplomas. Bakalaurai būna: humanitarinis, ekonominių ir socialinių mokslų, tiksliųjų mokslų.
Projekto priimančiosios organizacijos Eurl Aristote direktorė, Sorbonos universiteto lektorė - dr. Giedrė Cibulskaitė-Veršinskienė taip pat supažindino su Prancūzijos profesinių mokyklų sistema, GRETA (lietuviškas atitikmuo – darbo rinkos mokymo centras), CFA (pameistrystės centrai) bei jų aprūpinimo patalpomis, mokymo ištekliais ypatumais: Prancūzijos mokesčių sistema suderinta ir susieta su verslo kūrimo ir plėtojimo aplinka, švietimo finansavimu (darbdaviai moka mokestį ir t. t.).
Įtraukusis ugdymas Prancūzijoje teisės aktais įtvirtintas 2004 m. ir šioje srityje jau sukaupta patirties. Įtraukusis ugdymas Pameistrystės centruose ir profesiniuose licėjuose – 2022 m. statistika: daugiau nei 430 000 mokinių ugdymo įstaigose, 67 000 – ligoninėse ar specializuotuose medicininiuose centruose, 10 272 – specialiose klasėse ULIS (inkliuzyvinio ugdymo specialios klasės).
Lankėmės „Turbulences“ neįgaliųjų mokymo centre – 12 darbuotojų, 12 pameistrių ir 30 įdarbintų autistų suaugusiųjų. Mokymo sritys: multimedija, menai, medžio apdirbimas, virimas, kepimas, dainavimas, šokis, dailė, siuvimas. Vadovai ir mokytojai, dirbantys šioje organizacijoje, noriai pasidalino savo patirtimi, kaip integruojami autizmo spektrą turintys asmenys ir kaip vykdoma veikla duoda naudą ne tik jų užimtumui, bet ir centrui: gaminamas maistas išsinešimui, kuriami ir gaminami siuvimo, meno, stalystės, multimedijos produktai pardavimui, kuriami spektakliai, į kuriuos kviečiama visuomenė įsigyjant bilietus. Ši organizacija gerai žinoma Paryžiuje. Mes taip pat įsigijome paveikslų, rankdarbių, pakvietė mus prisijungti muzikinio projekto repeticijoje pašokti.
Didelį įspūdį paliko apsilankymas Jean-Charcot koledže. Jame mokosi apie 400 mokinių, iš kurių 150 turi SUP (80 yra aukšto potencialo mokiniai). Jų direktoriaus pavaduotojas Alain Salzemann yra elgesio biologijos mokslų daktaras, mokslinis tyrėjas, sukaupęs didelę patirtį dirbant su aukštą intelekto koeficientą turinčiais vaikais. Pavaduotojas sukūrė specialius užsiėmimus šiems mokiniais: meno terapijos, grafinės terapijos, magijos, filosofinių debatų. Safia DIOP pristatė savo meno terapiją, šios terapijos filosofiją bei specialius pratimus, kuriuos ir mes išbandėme kartu su ja. Terapijos pagrindas yra susitaikymas su savimi, pasitikėjimas, improvizacija. Tai tarsi skulptūros lipdymas. Pradedame nuo mažo taškelio ir vykdomas ilgas, didelis darbas. Taikant meno terapiją, atsiskleidžia vaiko gebėjimai, jie tarytum "išlaisvinami". Apsilankymas šiame koledže buvo puiki galimybė patirti naujų įspūdžių, praplėsti savo profesijos žinias. Įdomu buvo tai, kad pas mus kaip meno terapija dažniausia naudojama dailės terapija, tad susipažinti kitokia meno terapijos forma buvo įdomu ir naudinga.
Aplankėme viešbučių ir restoranų profesinį licėjų ir pameistrystės centrą „Lycée Belliard“, kuriame mokymas vyksta: pagal akademinį statusą (profesinė aukštoji mokykla), pameistrystės (CFA) ir tęstinio mokymosi (Gretos METEHOR) būdu. Priėmė vienas iš vadovų Jean-Paul Pruvost, kuris pristatė šios mokymo įstaigos profesinio mokymo sritis ir tvarką, modulinio mokymo specifiką mokykloje, mokymosi kompetencijų integravimo galimybes į kasdienę veiklą. Ypatingo dėmesio sulaukėme iš Pascal Leproust, Prancūzijos duonos kepimo konkurso laimėtojo bei šio licėjaus mokytojo. Jis pristatė savo mokomuosius modulius, suaugusiųjų mokymą, atskleidė meno naudojimą konditerijoje – Pascal Leproust kuria įspūdingas šokoladines skulptūras. Stebėjome mokytojų ir mokinių darbą, susipažinome su pameistriais, diskutavome apie jų profesinį pasirinkimą. Projekto dalyviai turėjo galimybę pietauti licėjaus mokomajame restorane, kuriame buvo galima stebėti mokinių padavėjų darbą ir mokytojų mokymą.
Dar viena aplankyta ypatinga mokymo įstaiga – Turquetil siuvėjų modeliuotojų profesinis licėjus, kuriame mokosi 10 proc. vaikų su SUP. Yra įkurta speciali klasė, yra specializuota pedagogė – koordinatorė. Kadangi šie mokiniai turi didelę negalią, jiems reikalinga ir medikų, psichiatrų pagalba, tad ji koordinuoja santykius tarp mokinio, mokytojų, tėvų, medikų, psichiatrų ir t.t. Stebėjome mokinių ir mokytojų bendravimą praktinio mokymo pamokoje (siuvinio lekalų ruošimas). Atkreipėme dėmesį, kad čia akcentuojamas optimalus mokymo metodų parinkimas pagal mokinių gebėjimus bei ugdymo(si) poreikius.
Projekto komanda vizito metu pastebėjome, kad Prancūzijos švietimo įstaigose siekiama užtikrinti ugdymo kokybę ir prieinamumą kiekvienam besimokančiajam, puoselėjama tolerancija kitam ir kitokiam. Ypač akcentuojamas SUP turinčių mokinių pasirengimas savarankiškam gyvenimui, esminių įgūdžių, leidžiančių autonomiškai gyventi visuomenėje, ugdymas. Labai džiaugiamės, kad vizito metu vykdyta veikla atitiko mūsų poreikius ir lūkesčius, vertiname priimančios organizacijos dėmesį ir rūpinimąsi mumis, įgytą patirtį ir tikimės, kad kiekvienas rasime, ką galime pritaikyti įgyvendinant mokykloje įtraukųjį ugdymą bei profesinį mokymą SUP mokiniams.
Žinoma, vizito metu vyko ne mažiau įdomi projekto komandos „popamokinė“ veikla: nesigailime įsigiję bilietus ir apsilankę Mulen Ružo Šou; aplankyti žymiausi Paryžiaus objektai: Luvro muziejus, Eifelio bokštas, Triumfo arka, Eliziejaus laukai, Monmarto bazilika, Monmarto kapinės, Versalio rūmai bei kitos lankytinos vietos.
Projekto komandos narių vardu – Vida Nenortienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui
|